Verksamheter

Brages Pressarkiv i skolan

  • Publicerad 21.01.2013 kl. 08:32
  • Inför skolornas tidningsvecka vill jag gärna uppmärksamma alla på att Brages Pressarkivs databas Press numera innehåller länkar till många tidningars nummer eller sidor. Exakt hur långt tillbaka varierar lite, men vi försöker att anpassa oss enligt tidningarnas tillgängliga arkiv. Om du märker att det saknas länkar eller länkar är döda, informera oss gärna!  Databasen sträcker sig bakåt till 1990 – men länkarna är ofta bara ett år bakåt. Om man inte har prenumeration, dirigeras man till inloggningssidan.

     

    I databasen har vi indexerat exempelvis ”Recenserad bok” och ”Recenserad författare” i egna  fält som hittas i avancerad sökning (passar utmärkt i litteraturundervisning), eller så kan man söka t ex  ämnesorden +kommunalval +närpes   om man vill hitta material för samhällskunskapstimmen.

     

    Det är bra att komma ihåg att namn tillsvidare måste skrivas *exakt* i formen Efternamn Förnamn. Det lönar sig att använda ämnesordsindexet, som man får fram genom att klicka på ”Ämnesord” i den avancerade sökningens formulär. Använd också flitigt trunkeringstecknet * för att bryta ord, t ex teater* gör att man får fram en massa material man riskerar missa med sökningen teater. Mera tips finns på sidan Sökanvisningar. Lärare rekommenderas att testa lite. Tveka inte att ta kontakt med arkivet om du har frågor!

     

    I och med att textkritiska övningar blir allt viktigare i skolan, blir tidningarnas material också allt mer relevant. Brages Pressarkivs databas är därför ett utmärkt redskap för lärare och elever att fördjupa sina kunskaper och färdigheter i många ämnen.

     

    Vi uppskattar mycket om alla hjälps åt att föra ut denna kunskap till skolorna; vi behöver också komma ihåg att allt inte hittas via Google och Wikipedia. God informationskompetens innebär att man också kan använda ”den djupa webben”. Att öva sökteknik är också viktigt, exempelvis betydelsen av trunkering är långt ifrån bekant för alla. Övning ger färdighet.